Hyppää sisältöön
Rekrytointi
Blogi
4.7.2023

Top 3 Rekrytoinnin trendit 2020-luvulla

Rekrytointi ja työmarkkinat ovat olleet suurten muutosten myllerryksessä viime vuosina koronapandemian vuoksi. Työntekijämarkkinat ovat laajentuneet tietyillä toimialoilla toimipaikkojen ulkopuolelle, mikä vaatii myös rekrytoinnilta uudistumista. Kun sijainti on menettänyt merkityksen, voi työntekijöitä rekrytoida koko Suomen alueelta. Etähaastattelut ovat varmasti tulleet jäädäkseen, mikä vaatii rekrytointiin erilaisia työkaluja. Lisäksi etänä rekrytointi voi vaatia rekrytoijalta aivan uudenlaisia taitoja, kun kandidaatin arvioinnissa pelkkä videohaastattelu jättää pois tietynlaisen vuorovaikutuksen, jota voi tapahtua vain face-to-face –tapaamisissa.

Listasimme mielestämme TOP 3 rekrytoinnin trendiä, jotka kannattaa ottaa haltuun

Kaksituhattaluvun kolmannella vuosikymmenellä rekrytoinneissa panostetaan mm. hakijakokemukseen, työnantajamielikuvaan ja uuteen teknologiaan. Tässä mielestämme rekrytoinnin trendit ylitse muiden, joiden kelkkaan kannattaa hypätä nyt, jos haluaa pystyä houkuttelemaan parhaat kandidaatit myös tulevaisuudessa.

1. Työnantajamielikuvaan panostaminen

Koska työpaikat kilpailevat samoista osaajista pienessä Suomen maassa, työnantajabrändillä on valtava merkitys. Digiaikana työntekijät etsivät paljon tietoa organisaatiosta ennen hakemuksen lähettämistä internetistä ja sosiaalisesta verkostostaan. Parhaat osaajat voittaa se, jolla on houkuttelevin työnantajabrändi. Työnantajamielikuvan rakentamisessa markkinoinnin ja viestinnän lisäksi hakijakokemuksella on suuri rooli. Kun hakijalle jää hyvä fiilis rekrytoinnista, sana leviää. Myös nykyiset työntekijäsi kannattaa valjastaa brändilähettiläiksi, koska hyvät ja aidot kokemukset kiinnostavat potentiaalisia hakijoita.

2. Hakijakokemus

Yksi suurimmista trendeistä rekrytoinnissa on hakijakokemus ja siihen satsaaminen. Työnhakijat näkevät hakemuksen tekemiseen aikaa ja vaivaa. Geneeriset “kiitos, mutta ei kiitos tällä kertaa” -tyyppiset vastaukset jättävät nuivan vaikutelman yrityksestä.

Työnhakija voi olla potentiaalinen asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi, siispä häntä kannattaa kohdella koko hakuprosessin ajan kunnioittavasti tuli hän valituksi tehtävään tai ei. Lisäksi hyvin kohdeltu hakija vinkkaa mielellään organisaatiosta muillekin. Mielikuva kannattaa pitää positiivisena, mikäli haluaa, että osaaja mahdollisesti hakee muihin vapautuviin tehtäviin myöhemmin.

Niin kuin edellisessä kappaleessa jo mainitsimme, positiivinen hakijakokemus on olennainen osa yrityksen työnantajabrändiä.

3. Modernin teknologian hyödyntäminen

Tekoäly ja automatiikka tulevat nyt myös rekrytointiin entistä vahvemmin. Moderni rekrytointijärjestelmä helpottaa rekrytoijan työtä samalla ottaen huomioon hakijan entistä paremmin. Tekoälyn avulla voidaan esimerkiksi luoda personoituja vastauksia hakemuksiin, mikä jättää hakijoille mieleenpainuvan hakijakokemuksen rekrytoinnista.

Lisäksi teknologian avulla voidaan säästää rekrytoijan aikaa. Automatisoimalla rekrytointiprosessin rutiinin omaisia työvaiheita, säästät aikaa ja voit keskittyä kaikkein tärkeimpään eli ihmisten kohtaamiseen. Kun järjestelmä hoitaa rutiinitehtävät, koko rekrytointiprosessi kulkee joutuisammin ja täytät avoimet paikat nopeammin. Hakijat myös arvostavat sujuvuutta hakuprosessissa.

Kun hakija sitten valitaan, auttaa rekrytointijärjestelmä työsuhteen perustamisessa. Matka työnhakijasta työntekijäksi nimittäin alkaa rekrytointijärjestelmästä, jossa hakemusta täyttäessään kandidaatti täyttää jo osan työsuhteelle oleellisista henkilötiedoista järjestelmään. Miksi siis kirjata näitä tietoja enää uudelleen myöhemmissä vaiheissa, kun ne voidaan saada integraation avulla suoraan HR- ja palkkajärjestelmään?

TalentAdore-rekrytointijärjestelmä osana kokonaisratkaisuamme

TalentAdore on paljon enemmän kuin vain rekrytointijärjestelmä. Ratkaisu yhdistää rekrytointijärjestelmän parhaimmat ominaisuudet, tekoälypohjaisen hakijaviestintäteknologian ja älykkään automaation.

Järjestelmä poistaa pullonkauloja rekrytoinnissa ja automatisoi prosessin niitä vaiheita, joihin ihmisen panos tuottaa vähän tai ei lainkaan lisäarvoa. Näin ollen rekrytoijalle jää enemmän aikaa inhimilliseen rekrytointityöhön, joka on avainasemassa positiivisen hakijakokemuksen luomisessa.

TalentAdore tarjoaa intuitiivisen ja käyttäjäystävällisen kokemuksen kaikille sidosryhmille rekrytointiprosessissa. Järjestelmässä voidaan hallita koko rekrytointiprosessi työpaikkailmoituksista rekrytointipäätöksiin, rakentaa dynaamisia osaajayhteisöjä ja perehdyttää uudet työntekijät ennen heidän ensimmäistä työpäiväänsä.

TalenAdore on kumppanituotteemme, joka on integroitavissa Mepco HR- ja palkkajärjestelmän kanssa.

Lue myös: