Sipoon apteekki
Apteekit palvelevat suomalaisia 60 miljoonaa kertaa vuodessa
Miten apteekkien huomattava rooli otetaan huomioon terveydenhuollon uudistuksissa? kysyy apteekkari Hans Fock Sipoon Apteekista.
Moni tuskin tulee ajatelleeksi, miten paljon apteekit käyttävät voimavaroja asiakkaidensa neuvomiseen terveydenhoitoa koskevissa kysymyksissä.
”Suomalaiset käyvät terveydenhuollon toimipisteissä noin 95 miljoonaa kertaa vuodessa. Apteekkien osuus käynneistä on noin 60 miljoonaa. PricewaterhouseCoopersin arvion mukaan apteekkien ilman ajanvarausta tuottamien terveydenhuollon palvelujen arvo on vuosittain lähes miljardi euroa”, apteekkari Hans Fock Sipoon Apteekista kertoo.
Apteekkien osaamisvaatimukset ovat korkealla. Fockin mukaan asiakaspalvelijoilta edellytetään farmasian koulutusta sekä jatkuvaa sisäistä ja ulkoista koulutusta. Asiantuntemusta tarvitaan sekä lääkkeiden käytössä että lääkkeettömässä hoidossa. Tyypillisiä vaivoja, joissa apteekit neuvovat asiakkaitaan, ovat flunssat ja säryt, vatsavaivat ja allergiat.
”Jos asiakaspalvelussa syntyy epävarmuutta, asiakasta kehotetaan kääntymään terveydenhoitajan tai lääkärin puoleen. Annetuista ohjeista ollaan erityisen tarkkoja lasten suhteen”, Fock korostaa.
Apteekit huomioitava terveydenhuollon uudistuksissa
Fock peräänkuuluttaa apteekkien huomioon ottamista terveydenhuollon uudistuksissa. ”Ruotsin mallissa keskimääräinen neuvonta-aika on pudonnut kymmeneen sekuntiin asiakasta kohden samalla kun osaamisvaatimukset ovat laskeneet. Neuvonnan heikko laatu on aiheuttanut naapurimaassa suurta huolta.”
Fockin mukaan Suomessa asiakasta neuvotaan keskimäärin useita minuutteja. ”Apteekkien merkittävä panos on hyvä pitää mielessä, kun suunnitellaan ja toteutetaan uudistuksia. Ruotsissa on nähty, mihin järjestelmän muuttaminen voi johtaa. Jos suomalaiset apteekit käännyttäisivät esimerkiksi kymmenen prosenttia asiakkaista terveyskeskukseen, se tarkoittaisi terveydenhuollolle kuutta miljoonaa lisäkäyntiä ja palvelujen tukkeutumista”, Fock muistuttaa.
Työvuorosuunnittelu tärkeää apteekeissa
Apteekin arjessa osaamista ja palvelua ohjataan asiakasvirtojen mukaan. Näin varmistetaan palvelun korkea laatu ja optimoidaan myös liiketoimintaa. Farmaseuttien ja teknisen henkilökunnan työvuorosuunnittelu hoidetaan erikseen.
”Seuraamme asiakasvirtoja ja ohjaamme resursseja päivittäin ja tunneittain Mepco Työvuorovelho-ohjelmiston avulla. Tiedot toteutuneista vuoroista, arkipäivistä, illoista ja viikonlopuista, päätyvät automaattisesti palkanlaskentaan”, Fock sanoo. ”Yhteistyö Työvuorovelhon kanssa on sujunut niin kuin se parhaimmillaan voi sujua.”
Työvuorovelho-ohjelmistoa hyödynnetään lukuisten suomalaisten apteekkien työvuorosuunnittelussa.