KVPS-Tukena Oy
KVPS Tukena Oy on ottanut käyttöön Mepco Työvuorovelhon työvuorot automaattisesti –palvelun. Palvelun käyttöönotto on ollut osana isompaa robotiikkahanketta, jossa tavoitteena on ollut etsiä esihenkilöiden tehtävistä sellaisia, jotka voitaisiin automatisoida, jotta aikaa säästyisi muihin tärkeämpiin tehtäviin.
“Järjestimme esihenkilöille työpajan, jossa kartoitimme näitä tehtäviä ja yksi esille nousseista asioista oli työvuorosuunnittelu, joka työllisti esihenkilöitä. Se on toistuvaa työtä, joka vie aika paljon aikaa. Se kuitenkin perustuu tiettyihin sääntöihin, joten se on automatisoitavissa,” kertoo kehitysjohtaja Minna Hyvärinen.
“Henkilöstökokemus on meille todella tärkeää, joten olemme pyrkineet hyvin laajasti huomiomaan henkilöstön työvuorotoiveet. Tieto siitä, millaista työvuorolistaa työntekijä mieluiten tekee, on ollut esihenkilöllä. Esimerkiksi toivooko työntekijä aamu- tai iltapainotteista listaa tai kuinka monta yövuoroa hän haluaa tehdä peräkkäin. Jos esihenkilö on vaihtunut, tieto työntekijän toivomuksista ei ole välttämättä siirtynyt eteenpäin. Näihin molempiin asioihin haimme helpotusta Työvuorot automaattisesti -palvelusta”, Hyvärinen jatkaa.
Kaarikadun asumisyksikön johtaja Janne Viita-Aho antaa arjen esimerkkejä palvelun hyödyistä.
“Olen 20 vuotta tehnyt listoja ja olen aina miettinyt, että voisiko tämän tehdä jotenkin helpommin. Manuaalisen työn määrä on ollut aika valtava aikaisemmin. Innokkaana osallistuin Työvuorot automaattisesti -palvelun kokeiluun viime kesänä, kun meille tarjottiin sitä mahdollisuutta. Palvelu on tuonut ajansäästöä ja vähentänyt turhaa käsityötä. Tämä on mukavasti vähentänyt työtunteja listan teosta ja vapauttanut myös henkistä pääomaa”, Viita-Aho sanoo.
Työvuorot Automaattisesti –palvelun opetteluun meni aluksi Viita-Ahon mukaan oma aikansa. Hän kertoo, että vanhasta tavasta tehdä työvuorolistoja pitää opetella pois, mutta se kannattaa.
“Se vaatii hieman mindsetin muutosta. Ja olemmekin lisänneet koulutuksiin mukaan logiikkaa, miten automaatti toimii,” Hyvärinen kertoo.
“Alkuvaiheessa joudutaan tekemään jonkin verran enemmän töitä kuin aiemmin. Pari ensimmäistä listaa olivat meilläkin aika työläitä. Mutta sitten kun automaatti lähtee rullaamaan, niin palvelu toimii erittäin hyvin. Ja asiakastuesta olemme saaneet hyvin apua tässä,” Hyvärinen sanoo.
“Nyt se toimii niin hyvin, että en koskaan vaihda enää takaisin vanhaan. Prosessi on nyt aiempaa helpompi ja nopeampi. Listat ovat silti yhtä hyviä, kuin ennenkin, koska yllättävän hyvin automaatti taipuu siihen, että voidaan ottaa yksilöllisesti kunkin työntekijän toivomuksia huomioon ”, Janne Viita-Aho komppaa.
KVPS Tukena Oy on Kehitysvammaisten palvelusäätiön omistama. Tukena aloitti toimintansa 2007. Tarjoaa tukipalveluita erityistä tukea tarvitseville henkilöille ja heidän omaisilleen. Suurin palvelutuote on asumispalvelut, joiden lisäksi on muitakin palveluita kuten päivätoimintaa, työtoimintaa ja henkilökohtaista apua. Toimintaa ympäri Suomen 42 yksikköä.