Skip to content
Palkanlaskenta
14.7.2023

Pihlajalinna suosittelee kaikille VeroAPIa

VeroAPI eli verottajan rajapintapalvelu helpottaa palkanlaskijan työtä, kun verotiedot saadaan suoraan haettua Mepcossa verottajan rajapinnan kautta. VeroAPI-rajapintapalvelun avulla verotiedot saadaan minuuteissa suoraan palkanlaskentaa varten, eikä tietoja tarvitse enää näpytellä käsin. Verotietojen hakeminen verottajalta onnistui aikaisemminkin, mutta silloin suorasiirtoa saattoi joutua odottelemaan parikin päivää.

VeroAPI on erityisen kätevä silloin, kun talossa aloittaa uusi henkilö. Hänen verokorttiaan ei tarvitse enää erikseen pyytää ensimmäisen palkanmaksun yhteydessä. Myös muutosverokortit saadaan haettua suoraan rajapinnan kautta, eikä niitä tarvitse muistaa toimittaa paperisena palkanlaskentaan. Näin myös palkanlaskija säästyy verokorttien perään kyselemiseltä.

Mepcossa VeroAPI:n käyttöönotto sujuu helposti. Sen voi ottaa käyttöön täysin itsenäisesti ja siihen löytyy helpot ohjeet järjestelmän ohjeista. Tarvittaessa Accountor HR Solutionsin konsultit auttavat VeroAPIn käyttöönotossa.

Asiakkaamme Pihlajalinna otti VeroAPIn käyttöön Mepcossa heti, kun se oli mahdollista ja on pitänyt ominaisuutta erittäin hyödyllisenä ja aikaa säästävänä.

Pihlajalinnan kokemuksia VeroAPIsta

“Kun ensimmäisen kerran kuulimme VeroApista, niin aloimme jo odottaa, milloin sen saa käyttöön. Ja heti otettiin, kun se oli mahdollista,” Joni Nummelin Mepcon pääkäyttäjä Pihlajalinnasta kertoo.

“VeroAPI helpotti suuresti meidän työtämme. Aiemmin verokorttien manuaaliseen näpyttämiseen meni todella paljon aikaa. Lisäksi aikaa on säästynyt, kun ei enää tarvitse kysellä puuttuvien verokorttien perään esimerkiksi uusien työntekijöiden kohdalla. Samalla säästytään mielipahalta, kun keneltäkään ei enää mene verokortin puuttumisen takia palkasta 60 % veroa”, kertoo Maria Lahtinen, palkanlaskennan esimies Pihlajalinnasta.

“Kun vuoden vaihteessa tulee uudet verokortit, monet hakevat muutosverokorttia. Silloin on yleensä pitänyt varata päivä tai kaksi niiden näpyttelyyn. Nyt sitä ei enää tarvitse tehdä. Toinen asia, joka on helpottanut, on ettei enää tarvitse lähettää aineistopyyntöjä verottajalle vuoden vaihteessa. Niiden kanssa on ollut joskus haasteita, kun ei olla saatu kaikkia verokortteja. Paljon paremmalla prosentilla saadaan verokortit VeroAPIn kautta,” Joni Nummelin jatkaa.

Käyttöönotto sujui erinomaisesti ja henkilöstö on ollut tyytyväinen muutokseen

“Minun näkökulmastani VeroAPIn käyttöönotto sujui hyvinkin kivuttomasti. Eikä ole ollut kertaakaan mitään ongelmia. Käyttö lähti heti sujumaan todella hyvin”, Maria Lahtinen sanoo.

“En muista, että siinä olisi ollut mitään, mitä meidän olisi tarvinnut säätää. Alussa siinä oli muutama bugi, mutta ne korjattiin nopeasti päivityksen myötä”, Joni Nummelin komppaa.

Henkilöstöä on tiedotettu, ettei verokortteja enää tarvitse toimittaa, mutta vanhat tavat istuvat silti tiukassa.

“Meillä on ollut intrassa uutisia ja olemme pyytäneet esimiehiä viemään tietoa eteenpäin. Silti meille lähetetään vielä paljon muutosverokortteja vanhasta tottumuksesta. Niin monta vuotta on painotettu, että muutosverokortit pitää toimittaa. Vie aikaa, että henkilöstö tottuu uuteen tapaan toimia”, Lahtinen sanoo.

Henkilöstöltä on kuitenkin tullut positiivista palautetta, ettei verokortteja tarvitse enää toimittaa paperisena.

Pihlajalinna kannustaa muitakin ottamaan VeroAPIn käyttöön

“En näe mitään syytä, miksi kukaan sitä ei ottaisi käyttöön. Kyllä se meidän työtämme ainakin on helpottanut niin paljon, että suosittelisin muitakin kokeilemaan sitä”, Nummelin sanoo.

VeroAPIn käyttöä voi kokeilla myös asteittain.

“Ei ole pakko heti kerralla hakea kaikkia verokortteja, vaan käytön voi aloittaa ensiksi pienemmällä maksuryhmällä tai poimimalla ensimmäiseen verokorttien noutoon vain henkilöt, jotka ovat toimittaneet muutosverokortin”, Accountor HR Solutionsin sovelluskonsultti Doora Kakko muistuttaa.

Lue myös: