Viola-kotiyhdistys ry
Digitalisaatio palvelee ikäihmisiä
Tampereella vanhuksia palveleva Viola-koti uskoo inhimilliseen digitalisaatioon.
Digitaaliset ratkaisut tarjoavat tietoa ja tehokkaita välineitä vanhuspalvelujen kehittämiseen ja tuottamiseen. Viola-kodissa digipalveluja hyödynnetään asiakkaiden ehdoilla – jokainen saa itse päättää, minkälaisia palveluja käyttää.
”Asiakastyössä tarvitaan aina inhimillistä otetta ja kontaktia”, Viola-kotiyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Niina Lahti korostaa. ”Mittaamme menestystämme asiakkaidemme hyvinvoinnin ja tyytyväisyyden avulla.”
Digitaalisen palvelun ja henkilötyön yhdistelmä voi olla esimerkiksi avuntarvetta koskevien signaalien seurantaa ja joustavaa kodinhoitoa. Kulttuuriakaan ei ole unohdettu. Esimerkiksi Tampere-talon konsertteja tuodaan digitaalisin apuvälinein suorina Viola-kodin hoivayksikköön.
Panostuksia tämän päivän ja tulevaisuuden tarpeisiin
Viola-koti toimii Tampereella, Tampellan uusitulla asuinalueella. Ikäihmisille tarjotaan muun muassa asumisratkaisuja ja hoivapalveluja, ravintolapalveluja sekä kuntoutus-, allas- ja päivätoimintaa. Ympärivuorokautista palvelua tuotetaan lähes 200 henkilölle ja kevyempiä palveluja sadoille asiakkaille joka viikko.
Viola-kodin toiminta on käynyt läpi perusteellisen tietoteknisen uudistuksen. Moderni digitaalinen toimintaympäristö sisältää hyvinvointiratkaisut ja turvapäivystyksen, asiakashallinnan, työvuorosuunnittelun ja henkilöstöhallinnon, sähköisen taloushallinnon, kassajärjestelmän sekä tietoliikenneyhteydet ja -laitteistot.
”Suurten ikäluokkien ikääntyessä yhä useammat asiakkaamme ovat tottuneita digitaalisten palvelujen käyttöön. Haluamme vastata heidän toiveisiinsa sekä sosiaali- ja terveysalan muutoksiin ja haasteisiin”, Lahti sanoo.
Monimuotoista työvuorosuunnittelua
Noin sata henkilöä työllistävässä Viola-kodissa tehdään vaihtelevaa työtä yhdessä, kahdessa ja kolmessa vuorossa. Työvuorosuunnittelua ja henkilöstöhallintoa hoidetaan Mepco Työvuorovelho-ohjelmiston avulla.
Mepco Työvuorovelho kokoaa yhteen paikkaan kaikkien saataville henkilöstöhallinnon tiedot: työsopimukset, työtodistukset ja työhistorian, vuosilomien hallinnan, kattavat video-ohjeistukset käyttäjille, esimiehille ja suunnittelijoille sekä työsuhteisiin ja työehtosopimuksiin liittyvän lainsäädännön.
”Työntekijämme voivat hoitaa asioitaan verkon kautta vaikkapa älypuhelimella. Työvuoroja koskevia toiveita voi esittää, tulevat työvuorot tarkistaa ja omat työtoteutumat ilmoittaa missä ja milloin vain”, Viola-kotiyhdistys ry:n henkilöstöpäällikkö Elina Konsala kertoo.
Työvuorosuunnittelu ja henkilöstöhallinto ovat olennainen osa digitaalista toimintaympäristöä. ”Mepco Työvuorovelho tukee tärkeässä roolissa Viola-kodin henkilöstönohjausta, palvelutuotantoa ja arkisen palapelimme hallintaa”, Konsala summaa.