Miksi pilvi on paras – SaaS-ympäristön 4 + 1 hyötyä
Suurin osa ihmisistä on jo tottunut siihen, että kaikki tarvittava tieto on heti saatavilla silloin, kun tietoa kaivataan – oli kyse sitten oman pankkitilin saldosta tai lempiravintolan aukioloajoista. Sen lisäksi, että tieto on saatavilla, tulee sen löytyä helposti erilaisilla laitteilla, niin pöytätietokoneella kuin kännykälläkin.
Matkapuhelinten käytön suosion kasvaessa, asettaa se myös käytössä oleville ohjelmistoille omat vaatimuksensa. Ei siis ihme, että SaaS- eli pilvipalvelujen suosio kasvaa koko ajan. SaaS-ympäristö onkin hyvä vaihtoehto perinteiselle on-premise-järjestelmälle, joka asennetaan koneelle.
Tässä 4 + 1 perustetta, miksi pilvipalvelu on paras vaihtoehto modernille yritykselle.
1 – SaaS toimii siellä, missä nettikin
Ei niin kovin kauan sitten tehtiin töitä toimistolla vain toimistoaikana, esimerkiksi aamukahdeksasta iltapäivään neljään. Tämän jälkeen kone napsautettiin kiinni ja työn tekeminen loppui siihen.
Nyt tuollainen toimintatapa tuntuu aika vanhanaikaiselta ja jäykältä. Siinä ei huomioida perheellisten tarpeita työskennellä päiväsaikaan vähemmän ja illalla hieman lisää eikä sen enempää etätyömahdollisuuksiakaan. Onneksi tällaiset toimintatavat ovat vähitellen jäämässä unholaan, kun pilvipalvelut mahdollistavat joustavammat työskentelytavat.
Koska SaaS-palvelu on pilvessä, voidaan järjestelmää käyttää missä ja milloin vain, kunhan käytössä on nettiyhteys. Tällöin ei olla sidottuja tiettyyn tietokoneeseen, johon ohjelma on asennettu. Sen sijaan palvelua voi käyttää niin kotona kuin mökillä ja matkoillakin. Kaikki tieto on tallessa, vaikka työkone päättäisikin sanoa sopimuksen irti tai tulisi varastetuksi, tai jouduttaisiin yllättäen työskentelemään kotoa käsin.
SaaS-palvelu on siten helppo toimintamalli sekä yrityksen että työntekijän näkökulmasta.
2 – SaaS-palvelu päivittyy automaattisesti
Pilvipalvelun helppous näkyy myös siinä, ettei asiakkaan tarvitse itse huolehtia päivityksistä. Tämä on iso etu etenkin niille yrityksille, joissa ei ole omaa IT-osastoa hoitamassa päivitysrumbaa. (Ja toki se tarjoaa myös IT-osastoille mahdollisuuden keskittyä toiminnan kehittämiseen rutiinihommien sijaan.)
SaaS-palvelun tarjoaja vastaa päivityksistä palvelimeen, käyttöjärjestelmään ja tietoturvaan. Tieto päivityksistä tulee etukäteen ja ne pyritään ajoittamaan niin, että ne vaikuttavat mahdollisimman vähän käyttäjien toimintaan. Näin palvelun ostaja voi aina olla varma siitä, että palvelu toimii mahdollisimman kitkattomasti ja sen tietoturva on hyvässä kuosissa.
3 – Pilvipalvelun tietoturva on hyvällä mallilla
Niin tosiaan, tietoturva. SaaS-palveluiden tietoturvasta ei tarvitse olla huolissaan, sillä niissä kaikki tieto ja data ovat turvassa. Tapoja taata tämä on monia.
Yksi tapa on pitää huolta konesalipalveluiden toimintavarmuudesta. Siksi useilla pilvipalveluilla on käytössään useampi kuin yksi konesali. Näin voidaan kaikki liikenne vikatilanteessa ohjata toiseen saliin.
Toinen tapa parantaa järjestelmän vikasietokykyä on varmuuskopioida tietokantoja ja palvelimia säännöllisesti. Tästäkään ei käyttäjän tarvitse huolehtia, koska sekin tehdään automaattisesti. Ihan niin kuin erilaiset pääsynhallintaan ja GDPR:ään liittyvät päivityksetkin. Näin varmistetaan, ettei kukaan ulkopuolinen pääse käsiksi järjestelmän sisällä olevaan dataan.
4 – SaaS tekee budjetoinnin helpoksi
Yksi IT-hankintojen pahimpia kompastuskiviä on budjetoinnin vaikeus. Räätälöinti, integraatiot ja erilainen konsulttien tekemä työ kasvattavat helposti hintalappua isommaksi.
SaaS-palveluissa ei tätä haastetta ole. Palvelun käyttöönotto on helppoa eikä juurikaan vaadi erillisiä asennuksia itse ohjelman lisäksi.
Lisäksi pilvipalvelut laskutetaan yleensä kuukausittain, mikä tekee budjetoinnista helppoa. Näin yllättäviä kuluja ei pääse syntymään. Myös irtisanominen on helppoa eikä se vaadi mitään massiivista ohjelmien poistamista koneelta.
Lue lisää: SaaS-ympäristöt nousukiidossa – miksi Mepcon pilvi päihittää on-premisen?
+ 1 SaaS on aina sopivan kokoinen
Pilvipalvelussa ilahduttaa usein se, ettei siinä juurikaan makseta ylimääräisestä, vaan palvelu on mitoitettu asiakkaan tarpeisiin sopivaksi. Tämä takaa sen, että palvelu on kustannustehokas – siinä ei makseta muiden tarvitsemista toiminnoista, vaan ainoastaan itse asiasta.
Tiesitkö, että myös Mepcon HR- ja palkkajärjestelmät voi ostaa joustavana pilvipalveluna? Anna asiakkaamme kertoa, miksi SaaS toimii!