Tilitoimisto Norlic vastasi asiakkaidensa HR-työkalujen tarpeeseen vaihtamalla Mepco-järjestelmään
Tilitoimisto Ab Norlic Oy on osa Rantalainen -konsernia. Se tarjoaa asiakkailleen palkanlaskennan ja perinteisten taloushallinnon palveluiden lisäksi nykyään myös henkilöstöhallinnon työkaluja Mepco-ratkaisun kautta. Kehitys HR-puolelle oli tarpeen, sillä kysyntää riittää. Aiemmin Norlicin käyttämissä järjestelmissä ei ollut HR -ominaisuuksia, joiden avulla se olisi voinut tarjota mitään HR -ratkaisua asiakkailleen.
Kun Jari Rättyä tuli taloon liiketoimintajohtajaksi, hän päätti kartoittaa eri ratkaisuvaihtoehdot.
“Silloin ajattelimme, että jotakin pitää tehdä, jotta pystymme laajentamaan tarjontaamme myös henkilöstöhallinnon puolelle ja otin asian työpöydälleni”, hän kertoo.
“Halusimme HRM-ratkaisun, jossa on sekä palkanlaskenta, että henkilöstöhallinto samassa järjestelmässä”
Vaikka käytössä olleessa palkkajärjestelmässä ei itsessään ollut Rättyän mukaan moitittavaa, haluttiin yritykseen hankkia yksi yhtenäinen HRM-ratkaisu.
“Mietimme myös sitä vaihtoehtoa, että olisimme ottaneet pelkän HR-ratkaisun ja integroineet sen olemassa olevaan palkkajärjestelmään, mutta se, että ne ovat samassa kannassa vei voiton”, hän kertoo.
Mepco on hyvin toimiva ratkaisu, jolla pystytään automatisoimaan ja tehostamaan palkkaprosessia.
“Me olemme vielä aika alkumetreillä. Mutta olemme nyt jo huomanneet, että järjestelmä tuo tehokkuutta työhön ja pystymme hyödyntämään automatiikkaa, niin että aikaa säästyy.”
Norlic on pystynyt laajentamaan palvelutarjontaansa Mepco-ratkaisun myötä
Palkanlaskentapalvelu tuotetaan Mepco palkanlaskentajärjestelmällä. Palkanlaskentapalvelua ostaville asiakkaille tarjotaan nykyään myös HR-työkaluja. Lisäksi laajempaa HR-palvelua pystytään tarjoamaan Rantalainen-konsernin kautta asiakkaille, jotka sitä tarvitsevat.
Rättyän mukaan kysynnän kasvu kallistuu nimenomaan henkilöstöhallinnon puolelle.
“On ollut kovasti kysyntää. Nykyasiakkaat ovat olleet henkilöstöhallinnon ratkaisuista kiinnostuneita ja uskon, että myös uusiin asiakkaisiin vaikuttaa, että sellainen mahdollisuus on olemassa. Vaikka uusi asiakas ei heti ottaisikaan HR-työkaluja käyttöön, niin optio on olemassa, että tulevaisuudessa voitaisiin ottaa”, hän kertoo.
Asiakkaat hyötyvät yhtenäisestä palkka- ja HR-järjestelmästä. Nyt asiakkaille voidaan yhdestä paikasta tarjota sekä palkanlaskenta- että HR-palvelua, eikä erillisiä integraatioita tarvita.
“Asiakkaat ovat erityisesti pitäneet siitä, että tuttu ja luotettava palveluntarjoaja pystyy tarjoamaan sekä palkanlaskenta- että henkilöstöhallintopalvelua ja tiedot ovat samassa järjestelmässä reaaliajassa. Olemme saaneet tästä positiivista asiakaspalautetta”, Rättyä kertoo.
HR-puoli nousemassa yhä suurempaan rooliin tilitoimistojen palvelutarjoomassa
Jari Rättyä ennustaa HR-palveluiden kysynnän kasvavan entisestään lähitulevaisuudessa.
“HR-puoli on noussut viime vuosina arvoon arvaamattomaan. Se on nyt selkeä trendi. Tarvetta on kaikilla organisaatioilla kokoon ja toimialaan katsomatta.Se alkaa olla yrityksissä jo kilpailutekijänä uusia työntekijöitä rekrytoitaessa, että henkilöstöhallintoa hoidetaan asianmukaisella tasolla. Ja siitä lähtee myös asiakaskokemuksen kehittäminen”, hän summaa.